195 | Šírka pneumatiky v milimetroch |
65 | Profilové číslo. Pomer výšky pneumatiky k šírke vyjadrenej v percentách. V tomto prípade je teda výška pneumatiky 0.55x205mm čo je 112.75mm |
R | Konštrukcia pneumatiky. V tomto prípade ide o Radiálnu pneumatiku. V prípade písmena "D" by išlo o diagonálnu pneumatiku |
15 | Priemer príslušného disku vyjadreného v palcoch |
91 | Index nosnosti pneumatiky. Tabuľka indexov nosností je uvedená nižšie |
T | Index rýchlosti pneumatiky. Tabuľka indexov rýchlostí je uvedená nižšie |
Ďalšie značenia pneumatiky
TL | Skratka TUBELESS čo je bezdušová pneumatika |
TT | Skratka TUBE TYPE čo znamená dušová pneumatika |
M + S | Skratka MUD + SNOW čo znamená blato a sneh. Ide teda o zimnú pneumatiku. |
RF, XL, C REINFORCED | Zosilnená kostra pneumatiky, tieto sú určené predovšetkým pre dodávky |
OUTSIDE, INSIDE | Označenie vnútornej a vonkajšej bočnice. Používa sa pri asymetrických pneumatikách. |
ROTATION | Označené šípkou smer otáčania pneumatiky smerom dopredu. |
DOT | Označuje dátum výroby pneumatiky. Prvé dvojčíslie označuje týždeň a druhé rok výroby pneumatiky. |
Rýchlostný index pneumatiky
Rýchlostný index informuje o maximálnej povolenej rýchlosti pri ktorej môžete jazdiť na danej pneumatike.
V prípade použitia zimných pneumatík s nižším rýchlostným indexom ako je najväčšia odporúčaná rýchlosť vozidla (uvedená v technickom preukaze vozidla) je nutné na túto skutočnosť upozorniť vodiča formou nálepky, ktorá musí byť umiestnená v zornom poli vodiča alebo napríklad zobrazením na displeji palubného počítača.
Rýchlostný index | L | M | N | P | Q | R | S | T | U | H | V | W | Y | ZR |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 120 | 130 | 140 | 150 | 160 | 170 | 180 | 190 | 200 | 210 | 240 | 270 | 300 | viac ako 300 |
Hmotnostný index pneumatiky
Hmotnostný index informuje o maximálnom povolenom zaťažení na jednej pneumatike pri jazde jej maximálnou rýchlosťou.
Pneumatika s indexom zaťaženia 91 má maximálne povolené zaťaženie 615kg. Táto hodnota vynásobená počtom pnematík na auto musí byť nižšia alebo rovná maximálnej povolenej nostnosti vášho vozidla pri plnom zaťažení. Tento údaj si viete nájsť v technickom preukaze vozidla.
Index | Nosnosť v kg | Index | Nosnosť v kg | Index | Nosnosť v kg | Index | Nosnosť v kg |
---|---|---|---|---|---|---|---|
50 | 190 kg | 73 | 365 kg | 96 | 710 kg | 119 | 1360 kg |
51 | 195 kg | 74 | 375 kg | 97 | 730 kg | 120 | 1400 kg |
52 | 200 kg | 75 | 387 kg | 98 | 750 kg | 121 | 1450 kg |
53 | 206 kg | 76 | 400 kg | 99 | 775 kg | 122 | 1500 kg |
54 | 212 kg | 77 | 412 kg | 100 | 800 kg | 123 | 1550 kg |
55 | 218 kg | 78 | 425 kg | 101 | 825 kg | 124 | 1600 kg |
56 | 224 kg | 79 | 437 kg | 102 | 850 kg | 125 | 1650 kg |
57 | 230 kg | 80 | 455 kg | 103 | 875 kg | 126 | 1700 kg |
58 | 236 kg | 81 | 462 kg | 104 | 900 kg | 127 | 1750 kg |
59 | 243 kg | 82 | 475 kg | 105 | 925 kg | 128 | 1800 kg |
60 | 250 kg | 83 | 487 kg | 106 | 950 kg | 129 | 1850 kg |
61 | 257 kg | 84 | 500 kg | 107 | 975 kg | 130 | 1900 kg |
62 | 265 kg | 85 | 515 kg | 108 | 1000 kg | 131 | 1950 kg |
63 | 272 kg | 86 | 530 kg | 109 | 1030 kg | 132 | 2000 kg |
64 | 280 kg | 87 | 545 kg | 110 | 1060 kg | 133 | 2060 kg |
65 | 290 kg | 88 | 560 kg | 111 | 1090 kg | 134 | 2120 kg |
66 | 300 kg | 89 | 580 kg | 112 | 1120 kg | 135 | 2180 kg |
67 | 307 kg | 90 | 590 kg | 113 | 1150 kg | 136 | 2240 kg |
68 | 315 kg | 91 | 615 kg | 114 | 1180 kg | 137 | 2300 kg |
69 | 325 kg | 92 | 620 kg | 115 | 1215 kg | 138 | 2360 kg |
70 | 335 kg | 93 | 650 kg | 116 | 1250 kg | 139 | 2430 kg |
71 | 345 kg | 94 | 670 kg | 117 | 1285 kg | ||
72 | 355 kg | 95 | 690 kg | 118 | 1320 kg |
Rozdelenie pneumatík podľa štruktúry
Diagonálna pneumatikaKostra diagonálnych pneumatík sa skladá z pogumovaných kordových vlákien, ktoré sa diagonálne križujú pod úhlom 30 – 40°. Výhodou týchto pneumatík je vyššia pevnosť (bočná stabilita), väčšia odolnosť voči poškodeniu bočnej steny pneumatiky. Od nástupu radiálnych pneumatík sa tento typ používa už menej.
Radiálna pneumatikaRadiálna pneumatika má sklon kordových vlákien 90° - sú vedené radiálne. Kostra pneumatiky je navyše stabilizovaná niekoľkými vrstvami nárazníku. Nárazník tvorí pevný základ pre behúň pneumatiky, boky pneumatiky však zostávajú veľmi pružné.
Rozdelenie pneumatík podľa dezénu
SymetrickáSymetrická pneumatika má podľa názvu symetrický dezén a preto je možné umiestniť na ľubovoľnú pozíciu na vozidle.
Ide o štandartný typ pneumatík, ktorý sa používa predovšetkým v nižších a stredných triedach pneumatík. Má výborný pomer ceny k výkonu.
AsymetrickáVnútorná strana dezénu sa líši od vonkajšej strany a každá z nich má svoju špecifickú funkciu. Obvykle vnútorná strana zaisťuje odvod vody a prenos síl na vozovku. Vonkajšia strana zabezpečuje vedenie vozidla v priamom smere a stabilitu v zátačkách. Na asymetrických pneumatikách je použité označenie OUTSIDE/ INSIDE teda označenie akým spôsobom má byť pneumatika namontovaná.
SmerováDezén smerovej pneumatiky má charakteristický šípový dizajn. Pri montáži je nutné dodržať smer otáčania, ktorý je vyznačný na bočnici pneumatiky šípkou.
Výhodou tejto pneumatiky je že po celej svojej ploche výborne odvádza sneh a vodu preto je tento typ dezénu najpoužívanejší u zimných pneumatík.